Publikacja, która ukaże różne, często zupełnie nieznane oblicza porcelany. Poznaj jej niezwykłą historię i dowiedz się najciekawszych faktów z nią związanych.
"Biały szlak. Podróż przez świat porcelany" to książka, w której autor podróżuje po całym świecie, snując pewną niesamowitą historię. Jej główną bohaterką staje się porcelana, od dawna będąca jego fascynacją. Podczas tej wyprawy mężczyzna trafia nie tylko do wszelkiego rodzaju warsztatów oraz fabryk, ale i komnat, zajmowanych przez alchemików. Poza wydarzeniami dotyczącymi bezpośrednio wyrobów z porcelany nie zabrakło tutaj również opowieści o silnych emocjach, a także nieutulonemu pragnieniu wzbogacania się.
Czytelnik pozna Jingdezhen, czyli chińską kolebkę porcelany, gdzie cała historia miała swój początek. Publikacja na pewno zachwyci wszystkich, którzy choć trochę interesują się ceramiką, a także każdemu, kto chciałby sięgnąć po coś ciekawego. Znajdą w niej niecodzienne połączenie sztuki, polityki, rzemieślnictwa oraz religii, a także poczucie narodowej tożsamości i dziką, mocno destrukcyjną obsesją.
Urodzony w 1964 roku Edmund de Waal jest znanym na świecie i cenionym artystą ceramikiem, a także krytykiem oraz historykiem sztuki. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Westminster, a także należy do Królewskiego Towarzystwa Wspierania Sztuki. Na swoim koncie ma takie książki, jak: "Zając o bursztynowych oczach", "Biały szlak. Podróż przez świat porcelany", a także "Letters to Comondo".
Opinie o książce
W "Zającu o bursztynowych oczach", swojej pierwszej książce, de Waal zrekonstruował rodzinną historię, posługując się opowieścią o kolekcji japońskich bibelotów. W "Białym szlaku" droga prowadzi do źródeł porcelany, bliskiej sercu autora, z zawodu garncarza, którego "domeną" są "białe miseczki". "Biały szlak" zaczyna się i kończy w Jingdezhen, chińskiej kolebce porcelany. Zataczając krąg, autor ewokuje kształt garncarskiego koła i swojej "białej miseczki". Wszystko jest bowiem na tym świecie ciekawe, ale musi się nam trafić przewodnik pokroju de Waala, fachowiec i pasjonat, piszący o sobie i przemierzanej drodze tak bezpretensjonalnie i żwawo, że ożywają wspomnienia o własnych wojażach i budzi się tęsknota za nowymi podróżami. Nową książkę de Waala polecam miłośnikom porcelany i podróży szlakiem własnych namiętności, amatorom bieli i minimalizmu w sztuce oraz entuzjastom rzemiosła. Jego czas kończy się nieubłaganie, bo w dobie wirtualnej giną manualne zawody i zdolności. "Biały szlak" to nostalgiczny znak epoki - pożegnalne elogium na cześć rzemiosła.
Ewa Kuryluk
Historia porcelany opowiedziana w "Białym szlaku" zaskakuje i zdumiewa, łącząc sztukę, rzemieślnictwo, politykę i religię z poczuciem narodowej tożsamości oraz dzikiej, czasem destrukcyjnej obsesji.
Geoff Nicholson, "Los Angeles Times"
"Biały szlak" to wyjątkowa książka napisana przez wyjątkowego człowieka. Poliglota, erudyta, pasjonat sztuki, literatury i historii, bezgranicznie ciekawy świata i niewiarygodnie staranny, a także obdarzony głębokim zmysłem moralnym - taki właśnie jest de Waal, który jak nikt inny potrafi opowiadać z pasją o małych porcelanowych dziełach.
Ben Downing, "The Wall Street Journal"
De Waal jest mistrzem opowiadania historii niewielkich przedmiotów. Tylko on potrafi tak przenikliwie spojrzeć na porcelanową zastawę. To jego mała obsesja - bo w końcu ilu jest na świecie ludzi, którzy przed snem nie liczą baranów, lecz porcelanowe filiżanki
Thessaly La Force, "The New Yorker"
Proza de Waala, elegancka i zmysłowa, ukazuje nie tylko historię ceramiki, ale również głęboką miłość autora do porcelany.
Kevin O'Kelly, "The Christian Science Monitor"
Liryczne połączenie historii sztuki, wspomnień i filozofii. W swojej metaforycznej prozie de Waal wprowadza nas w zawiły i fascynujący świat porcelany, a także opisuje historię swojego małego szaleństwa.
"Kirkus Reviews"
Niezwykłe rozmyślania nad tym, co się dzieje, gdy odpowiednio zmieszana glina trafi do rozżarzonego pieca [...]. Podróżując od Jingdezhen, przez Drezno i Anglię, aż po Karolinę Południową, de Waal odkrywa historie eksperymentatorów pragnących uchwycić sedno porcelanowej magii, opanowanej przed stuleciami przez Chińczyków.
"Library Journal"