Kształtowanie samoświadomych, podchodzących krytycznie do dominujących narracji i refleksyjnych dorosłych nie jest łatwym zadaniem. Pozycja "Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka" sugeruje, jak podejść do tego wymagającego wyzwania.
Książka jest zasadniczo przeznaczona dla nauczycieli etyki (ewentualnie filozofii), warto jednak, by znalazła się również na półkach polonistów, historyków i pedagogów, którzy pracują nad rozwojem osobistym młodzieży. Autor podzielił ją na dwie główne części: teoretyczną i praktyczną, przy czym każda z nich stara się w pełni skupić na swoim obszarze i możliwie go wyczerpać. Pierwsza dotyczy takich zagadnień, jak cele współczesnej edukacji, sposoby i podstawowe zasady filozofowania, koncepcje dialogu czy charakterystyka i etyka dociekań filozoficznych. Z kolei praktyczna proponuje zarówno ogólne metody związane z pracą z wychowankami, jak i konkretne techniki do wykorzystywania podczas zajęć.
Cenną pomocą będzie również obszerny spis wykorzystywanej literatury, który umożliwia dalsze samokształcenie w tym kierunku. Całość jest istotnym wsparciem merytorycznym, jednak niesie również wartość związaną z autorefleksją czytelnika - zachętą do rewizji własnej postawy w kształceniu młodzieży.
O autorce
Aldona Pobojewska jest profesorką i popularyzatorką filozofii. Na co dzień pracuje w Katedrze Filozofii Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego.