"Ćwiczenia do terapii afazji" to skuteczne narzędzie w procesie odzyskiwania zdolności mówienia i rozumienia mowy.
Mianem afazji określamy sytuację, gdy osoba, która do tej pory nie miała problemu z mówieniem i rozumieniem mowy, zaczyna przejawiać tego typu objawy. Zjawisko to powstaje na skutek uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, zazwyczaj tzw. korowych ośrodków mowy w lewej półkuli mózgu, choć może być wynikiem również uszkodzeń półkuli prawej, wzgórza i struktur podkorowych. Zazwyczaj afazja dotyka osób po udarach lub urazach głowy. Bywa też skutkiem procesów ekspansywnych i neurodegeneracyjnych w mózgu. W związku z tym jednak, że mózg człowieka jest strukturą niezwykle plastyczną, możliwa jest terapia afazji za pomocą specjalnie opracowanych ćwiczeń.
Książka, którą prezentujemy w tym miejscu, to znakomite wsparcie zarówno dla osób z afazją, jak i ich terapeutów. Zawiera szereg zróżnicowanych ćwiczeń pozwalających odtwarzać utracone bądź zaburzone zdolności mówienia, rozumienia mowy, pisania i czytania. W publikacji przewidziano miejsce na uwagi terapeuty dotyczące poziomu rozwiązania zadań oraz tzw. dziennik terapii.
Ćwiczenia mają zróżnicowaną formę i wykorzystywane mogą być w pracy nad poprawą konkretnych, zaburzonych umiejętności.
Karta danych personalnych pozwala pacjentowi odtworzyć i zapamiętać najważniejsze informacje o sobie.
Praca na automatyzmach słownych pomaga uruchomić proces mowy spontanicznej za pomocą liczenia, wyliczania dni tygodnia, nazw miesięcy itp.
Pisanie po śladzie wspiera koordynację wzrokowo-ruchowo-przestrzenną w przypadku niedowładu ręki, pozwala też uruchomić kończynę niedominującą.
Zadania polegające na dopasowywaniu wyrazu do obrazka sprawdzają poziom rozumienia tekstu, wspierają też rozwój umiejętności czytania globalnego.
Uzupełnianie i przepisywanie zdań kształtuje rozumienie kontekstowe, odbudowuje umiejętność zastosowania odpowiedniej składni.
W publikacji zastosowano dużą, wyraźną czcionkę i prosty druk. Znakomicie ułatwia to proces syntezy wzrokowej. Liczne ilustracje pozwalają nie tylko łatwiej zrozumieć sens poszczególnych zdań. Mogą być one również wykorzystywane do przeprowadzania ćwiczeń opisowych.
Mianem afazji określamy sytuację, gdy osoba, która do tej pory nie miała problemu z mówieniem i rozumieniem mowy, zaczyna przejawiać tego typu objawy. Zjawisko to powstaje na skutek uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, zazwyczaj tzw. korowych ośrodków mowy w lewej półkuli mózgu, choć może być wynikiem również uszkodzeń półkuli prawej, wzgórza i struktur podkorowych. Zazwyczaj afazja dotyka osób po udarach lub urazach głowy. Bywa też skutkiem procesów ekspansywnych i neurodegeneracyjnych w mózgu. W związku z tym jednak, że mózg człowieka jest strukturą niezwykle plastyczną, możliwa jest terapia afazji za pomocą specjalnie opracowanych ćwiczeń.
Książka, którą prezentujemy w tym miejscu, to znakomite wsparcie zarówno dla osób z afazją, jak i ich terapeutów. Zawiera szereg zróżnicowanych ćwiczeń pozwalających odtwarzać utracone bądź zaburzone zdolności mówienia, rozumienia mowy, pisania i czytania. W publikacji przewidziano miejsce na uwagi terapeuty dotyczące poziomu rozwiązania zadań oraz tzw. dziennik terapii.
Ćwiczenia mają zróżnicowaną formę i wykorzystywane mogą być w pracy nad poprawą konkretnych, zaburzonych umiejętności.
Karta danych personalnych pozwala pacjentowi odtworzyć i zapamiętać najważniejsze informacje o sobie.
Praca na automatyzmach słownych pomaga uruchomić proces mowy spontanicznej za pomocą liczenia, wyliczania dni tygodnia, nazw miesięcy itp.
Pisanie po śladzie wspiera koordynację wzrokowo-ruchowo-przestrzenną w przypadku niedowładu ręki, pozwala też uruchomić kończynę niedominującą.
Zadania polegające na dopasowywaniu wyrazu do obrazka sprawdzają poziom rozumienia tekstu, wspierają też rozwój umiejętności czytania globalnego.
Uzupełnianie i przepisywanie zdań kształtuje rozumienie kontekstowe, odbudowuje umiejętność zastosowania odpowiedniej składni.
W publikacji zastosowano dużą, wyraźną czcionkę i prosty druk. Znakomicie ułatwia to proces syntezy wzrokowej. Liczne ilustracje pozwalają nie tylko łatwiej zrozumieć sens poszczególnych zdań. Mogą być one również wykorzystywane do przeprowadzania ćwiczeń opisowych.