Kształcenie dzieci niepełnosprawnych intelektualnie to wyzwanie wymagające dostosowania poziomu nauczania oraz metod dydaktycznych do specjalnych potrzeb tej grupy uczniów. W zadaniu tym wspierają pedagogów specjalnych Alicja Tanajewska i Renata Naprawa - autorki "Programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i niepełnosprawnością sprzężoną".
Publikacja powstała na potrzeby nauczycieli zatrudnionych w specjalistycznych ośrodkach szkolno-wychowawczych dla uczniów upośledzonych intelektualnie, a także pedagogów pracujących w placówkach masowych, które kształcą dzieci i młodzież o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Książka uwzględnia zarówno potrzeby dzieci i młodzieży z upośledzeniem lekkim, umiarkowanym, jak i sprzężonym. Programy zawierają treści pozostające w zgodzie z ministerialną podstawą programową obowiązującą od dnia 14 lutego 2017 roku.
O autorkach
Alicja Tanajewska jest nauczycielem kształcenia zintegrowanego, oligofrenopedagogiem i terapeutą osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Renata Naprawa jest również nauczycielem, a ponadto pracuje w charakterze wizytatora placówek edukacyjnych i konsultanta w zakresie pedagogiki specjalnej. Obie pedagożki są współautorkami wielu programów nauczania i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach kształcących dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.