Publikacja ''na czasie'' w kontekście wykorzystania technologii do nauczania i rozwoju kompetencji cyfrowych w procesie nauczania. To pozycja naukowa dedykowana każdemu, komu przebieg procesu edukacji nie jest obojętny.
''Robotyka w edukacji w kontekście proksemiki" Tomasza Królikowskiego i Kazimierza Mikulskiego dotyka tematyki nauczania szczególnego programowania, zastosowania robotów edukacyjnych w procesie dydaktycznym, które są uważane za jedne z najnowocześniejszych środków nauczania. Publikacja opiera się na realizacji podstawy programowej z informatyki uwzględniającej programowanie, ze szczególnym uwzględnieniem elementów robotyki, które winny być włączone w proces kształcenia kompetencji cyfrowych, ponieważ ich realizacji brakuje w polskich szkołach w kontekście proksemiki.
Publikacja powstała w odpowiedzi na trwające od pewnego czasu prace nad zmianą podstawy programowej z informatyki, zainicjowane przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji działającą przy Ministerstwie Edukacji Narodowej. Wstępna podstawa programowa wdrażana jest od 1 września 2016 r. jako pilotażowy program mający na celu podniesienie efektów kształcenia z zakresu informatyki. Zespół opracował propozycję nowego programu wprowadzającego naukę algorytmiki i programowania od najmłodszych lat edukacji.
Całość prac poprzedzono licznymi badaniami, z których wynika, że najbardziej przygotowanymi na zmiany są nauczyciele szkół ponadpodstawowych, którzy we własnym zakresie wprowadzają nauczanie programowania i elementów robotyki do programu nauczania. Na poziomie edukacji wczesnoszkolnej obserwuje się pewne trudności na tym zakresie, z uwagi na praktycznie niemożliwe nauczanie uczniów na tym etapie nauki szkolnej programowania w formalnym języku programowania z wykorzystaniem zaawansowanej algorytmiki. W odpowiedzi na ten problem autorzy publikacji podnoszą zasadność wprowadzenia na tym szczeblu edukacji programu przygotowującego najmłodszych uczniów do realizacji pełnego procesu rozwiązywania problemów z tego zakresu przez gry i zabawy, a także komputerowe symulacje i wizualne programowanie. To rozwiązanie należy do zakresu elementów robotyki w edukacji.
Tomasz Królikowski, pracownik Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Koszalińskiego, absolwent inżynierii oceanicznej Politechniki Szczecińskiej. Ma na swoim koncie ponad 80 publikacji i artykułów naukowych.
Kazimierz Mikulski, autor takich publikacji, jak: ''Wpływ odległości między nauczycielem a uczniem na stopnie szkolne" oraz ''Proksemika w kontekście szkoły cyfrowej".
''Robotyka w edukacji w kontekście proksemiki" Tomasza Królikowskiego i Kazimierza Mikulskiego dotyka tematyki nauczania szczególnego programowania, zastosowania robotów edukacyjnych w procesie dydaktycznym, które są uważane za jedne z najnowocześniejszych środków nauczania. Publikacja opiera się na realizacji podstawy programowej z informatyki uwzględniającej programowanie, ze szczególnym uwzględnieniem elementów robotyki, które winny być włączone w proces kształcenia kompetencji cyfrowych, ponieważ ich realizacji brakuje w polskich szkołach w kontekście proksemiki.
Publikacja powstała w odpowiedzi na trwające od pewnego czasu prace nad zmianą podstawy programowej z informatyki, zainicjowane przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji działającą przy Ministerstwie Edukacji Narodowej. Wstępna podstawa programowa wdrażana jest od 1 września 2016 r. jako pilotażowy program mający na celu podniesienie efektów kształcenia z zakresu informatyki. Zespół opracował propozycję nowego programu wprowadzającego naukę algorytmiki i programowania od najmłodszych lat edukacji.
Całość prac poprzedzono licznymi badaniami, z których wynika, że najbardziej przygotowanymi na zmiany są nauczyciele szkół ponadpodstawowych, którzy we własnym zakresie wprowadzają nauczanie programowania i elementów robotyki do programu nauczania. Na poziomie edukacji wczesnoszkolnej obserwuje się pewne trudności na tym zakresie, z uwagi na praktycznie niemożliwe nauczanie uczniów na tym etapie nauki szkolnej programowania w formalnym języku programowania z wykorzystaniem zaawansowanej algorytmiki. W odpowiedzi na ten problem autorzy publikacji podnoszą zasadność wprowadzenia na tym szczeblu edukacji programu przygotowującego najmłodszych uczniów do realizacji pełnego procesu rozwiązywania problemów z tego zakresu przez gry i zabawy, a także komputerowe symulacje i wizualne programowanie. To rozwiązanie należy do zakresu elementów robotyki w edukacji.
Tomasz Królikowski, pracownik Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Koszalińskiego, absolwent inżynierii oceanicznej Politechniki Szczecińskiej. Ma na swoim koncie ponad 80 publikacji i artykułów naukowych.
Kazimierz Mikulski, autor takich publikacji, jak: ''Wpływ odległości między nauczycielem a uczniem na stopnie szkolne" oraz ''Proksemika w kontekście szkoły cyfrowej".