Przygląda się między innymi takim oto historiom. Oto młoda doktorantka rzuca studia, by zacząć namiętnie grać w pokera. Uczy się analizować możliwe scenariusze i wyliczać szansę popełnienia przez przeciwników błędu. Tym samym zostawia ich daleko w tyle stając się jednym z najlepszych graczy świata.
Analitycy Google przez cztery lata badają różne pracownicze zespoły. Dochodzą w końcu do wniosku, że o potencjalnym sukcesie świadczy bardziej to, co łączy członków zespołu niż to, kim każdy z nich jest. Tymczasem generał amerykańskiej armii odkrywa, że ukierunkowując swych podwładnych na działanie może nawet nieopierzonych młokosów przekształcić w pełnowartościowych żołnierzy.
Podczas pracy nad "Krainą lodu" zespół filmowców przeszedł twórczy kryzys. Termin premiery zbliżał się wielkimi krokami, tymczasem produkcja postępowała w żółwim tempie i z wielkimi oporami. Zespół otrząsnął się jednak z niemocy i przełamał impas tworząc kinowy hit, który zdobył sobie światową popularność wśród najmłodszych widzów.
Co sprawiło, że tym wszystkim ludziom udało się osiągnąć sukces komercyjny lub dokonać znaczących odkryć? Otóż przede wszystkim odkryli oni, że efektywność bazuje na umiejętności dokonywania wyborów oraz sumiennym podejściu do codziennych obowiązków. Dążenie do wielkiego celu wymaga realizacji celów pomniejszych, które się nań składają. W działaniu grupy ogromnie ważna jest postawa lidera budującego kulturę organizacyjną, który nie zamyka się na postęp. I w końcu podejście do informacji!
To wszystko analizuje i przedstawia nam Charles Duhigg. A jest to autor, któremu warto zaufać. Jego wcześniejsza książka - "Siła nawyku" - stała się światowym bestsellerem. Zdobył Nagrodę Pulitzera, nagrody National Academy of Sciences, National Journalism oraz Gorge Polk. W "Mądrzej, szybciej, lepiej" opiera się na najnowszych wynikach badań w zakresie neurologii, psychologii i ekonomii behawioralnej. Źródłem wiedzy i inspiracji były dla autora również doświadczenia dyrektorów generalnych różnych przedsiębiorstw, reformatorów oświaty, generałów wojska, agentów FBI, pilotów samolotów pasażerskich czy też scenarzystów z Broadwayu. Dzięki temu udało mu się pokazać, iż prawdziwi ludzie sukcesu myślą inaczej, inaczej podejmują decyzje i w odmienny sposób postrzegają świat.