Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami opowieść o polowaniu na czarownice w XVII-wiecznej Anglii.
“Mój brat, Matthew, zabił sto sześć kobiet”, pisze Alice Hopkins na kartach swego dziennika.
Jest rok 1645. Anglię nadal pustoszy wojna domowa i konflikty na tle politycznym i religijnym. Młoda wdowa Alice Hopkins powraca do małej miejscowości w hrabstwie Essex zwanej Manningtree. Tam przyszła na świat, wychowała się i tam też nadal mieszka jej brat, Matthew. Powrót do kraju dzieciństwa okazuje się jednak początkiem koszmaru. Manningtree nie jest już tą samą, spokojną mieściną. Ludzie szepczą ciągle o czarach i czarownicach. Matthew się zmienił, a rodzinny dom Alice przestał być bezpiecznym miejscem. Po okolicy krążą plotki o wielkiej księdze, w której Matthew Hopkins zapisuje imiona kobiet, które oskarża o czary. Do czego doprowadzi go ta obsesja? Jakiego wyboru dokona Alice, która niespodziewanie znalazła się w samym sercu szatańskiego planu?
Zagłębiając się w lekturę tej pasjonującej powieści bez trudu przychodzą nam do głowy skojarzenia z klasycznymi antyutopiami: "Rokiem 1984” George'a Orwella oraz "Opowieścią Podręcznej” Margaret Atwood. Odnajdujemy tu także echa klasycznego dla literatury anglojęzycznej (a dokładniej amerykańskiej) opowiadania Nathaniela Hawthorne'a, czyli "Szkarłatnej litery”.
Lecz w książce tej nie ma gatunkowego ciężaru. Jest to po prostu fascynująca opowieść przedstawiona Czytelnikowi w bardzo przejmujący sposób. Wciąga bez reszty i to już od pierwszej strony. Łączy w sobie elementy powieści historycznej z psychologicznym thrillerem, w którym wyjątkowo umiejętnie oddano atmosferę grozy. Demoniczny Matthew Hopkins wzbudza dreszcz strachu nawet po czterystu latach od opisywanych tu wydarzeń. Poza tym książka ta to wspaniałe studium mizoginii i szaleństwa, jakim bez wątpienia są polowania na czarownice w każdej postaci i formie. Ma zatem zaskakująco współczesne przesłanie.
O książce słowami innych
Powieść na miarę naszych czasów […] obnaża potworne bestialstwo polowań na czarownice.
The New York Times
Sugestywna i przerażająca.
Paula Hawkins, autorka powieści "Dziewczyna z pociągu"
Budzi pochlebne skojarzenia z klasycznymi dystopiami takimi jak "1984" czy "Opowieść Podręcznej".
Booklist
Zajmująca i prowokująca do myślenia – z ważnym współczesnym przesłaniem.
The Washington Post
Ta trzymająca w napięciu lektura spodoba się miłośnikom powieści historycznych o czarach, a także tym, którzy cenią sobie prozę w stylu "Miniaturzystki" Jessie Burton, w której główna postać kobieca buntuje się przeciwko opresyjnym rolom społecznym i przeprowadza prywatne śledztwo na temat otaczających ją mężczyzn. Ze wszech miar godna polecenia.
Library Journal
Świetnie napisana debiutancka powieść historyczna Beth Underdown dobrze oddaje klimat siedemnastowiecznej Europy w kontekście procesów czarownic […] Prawdziwa gratka dla wszystkich, którzy interesują się tym tematem.
Publishers Weekly
Porywająca… Nowa feministyczna odsłona zapomnianego dramatu kobiet.
Melanie Benjamin, autorka książki "Łabędzie z Piątej Alei"
Beth Underdown wyczarowała hipnotyzującą opowieść, która przenosi czytelnika w przerażający świat polowań na czarownice w siedemnastowiecznej Anglii. Doskonała lektura na wieczór, ale nie spodziewajcie się przespanej nocy!
Paula Brackston, autorka książki "Córka Wiedźmy"
Pełna napięcia, zaskakująca, elegancka warsztatowo powieść.
Ian McGuire, autor książki "Na Wodach Północy"
Przejmująca do szpiku kości, pieczołowicie udokumentowana historia, która przywołuje niekłamany terror tamtych czasów.
Mary Sharratt, autorka książki "Daughters of the Witching Hill"
Mistrzowsko opowiedziana fascynująca opowieść w stylu Hilary Mantel.
Kate Hamer, autorka książki "The Girl in the Red Coat"
Jeśli komuś podobała się książka "Wolf Winter" Cecilii Ekbäck z pewnością nie będzie zawiedziony propozycją Beth Underwood.
Natasha Pulley, autorka książki "The Watchmaker of Filigree Street"
Porywająca od pierwszego do ostatniego rozdziału, łączy w sobie cechy przypowieści feministycznej z klasycznym, mrożącym krew w żyłach thrillerem.
Patrick Gale, autor książki "Notes FROM an Exhibition"
Beth Underdown zręcznie kreuje zniewalającą atmosferę lęku i klaustrofobii. Matthew Hopkins jest naprawdę przerażający nawet z odległości niemal czterech wieków.
Kate Riordan, dziennikarka
Znakomita: hipnotyzująca, mroczna, przerażająca.
Tracy Borman, historyk
Intensywna, błyskotliwa proza, która łączy prawdę z elementami fikcji […] Tym, co wyróżnia tę książkę na tle innych historycznych thrillerów są zawarte w niej refleksje na temat natury władzy, strachu oraz podatności zwykłego człowieka na uczestnictwo w potwornych zbrodniach.
The Times
Mrożąca krew w żyłach, wstrząsająca opowieść nasuwająca nieodparte skojarzenia ze współczesnymi metodami polowań na czarownice i przejawami mizoginii, a przy tym mocno zakotwiczona w realiach siedemnastowiecznej Anglii rozdartej wojną domową i podziałami na tle religijnym.
Red
O autorce
Beth Underdown studiowała Literaturę Angielską w University of York oraz odbyła staż w magazynie kulturalno-artystycznym Aesthetica. Po objęciu posady redaktora w wydawnictwie Phaidon Press ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w University of Manchester ze specjalizacją z kreatywnego pisania.
Na historię Matthew Hopkinsa trafiła czytając książkę o położnictwie w siedemnastym wieku. Obecnie wykłada w University of Manchester i mieszka w Peak District, niedaleko miejsca, w którym się urodziła. Przesycone historią krajobrazy rodzinnych stron są dla niej ważnym elementem procesu twórczego. "Czarownice z Manningtree” to jej debiutancka powieść.